You are seeing this message because your Web browser does not support basic Web standards. Find out more about why this message is appearing and what you can do to make your experience on this site better.


Advertisement

ABOUT ARCHIVES
Advanced Search

Welcome   | My Account | E-mail Alerts | RSS | Access Rights | Sign In


  Vol. 152 No. 9, SEPTEMBER 1992 TABLE OF CONTENTS
  Online Only
 •  Online First Table of
Contents
  REVIEW ARTICLE
 •Online Features
 This Article
 •References
 •Full text PDF
 • Reply to article
 •Send to a friend
 • Save in My Folder
 •Save to citation manager
 •Permissions
 Citing Articles
 •Citation map
 •Citing articles on HighWire
 •Citing articles on Web of Science (63)
 •Contact me when this article is cited
 Related Content
 •Similar articles in this journal
 Social Bookmarking
  Add to CiteULike Add to Connotea Add to Delicious Add to Digg Add to Facebook Add to Reddit Add to Technorati Add to Twitter What's this?

Coffee and Coronary Heart Disease

Martin G. Myers, MD, FRCPC; Antoni Basinski, MD, PhD, CCFP

Arch Intern Med. 1992;152(9):1767-1772.


Abstract



Objective.—
We determined if coffee consumption is associated with an increased risk of developing coronary heart disease.

Data Identification.—
Articles published between 1966 and August 1991 examining a possible link between coffee and coronary heart disease were identified by a computeraided literature search (Medline) and by standard bibliographic searches.

Study Selection.—
All prospective cohort studies providing data on daily coffee consumption and coronary events (acute myocardial infarction and/or coronary death) were included.

Data Extraction.—
Data from each published article were extracted. Additional unpublished data augmenting those published for one study were also included. Each cohort was categorized by reported daily coffee consumption. Incidence of coronary events at each level of coffee consumption was the primary outcome.

Results.—
Eleven prospective studies were included. The coronary events for subjects consuming little or no coffee (≤1 cup per day) were compared with event rates for those consuming greater amounts of coffee. The studies exhibited heterogeneity of results. The typical odds ratios and 95% confidence intervals across studies were estimated by logistic regression analysis. Coffee intake from 1 to 4 cups per day was not associated with any increase in coronary heart disease occurrence compared with 1 cup or less per day (odds ratio, 1.01; confidence interval [0.93,1.11]). The odds ratios for 4 to 6 and 6 cups or more per day compared with up to 1 cup per day were 1.01 (0.90,1.12) and 1.09 (0.97,1.22), respectively.

Conclusions.—
There is no association between coffee consumption and the occurrence of coronary heart disease. This conclusion holds in the absence of adjustment for other coronary risk factors.

(Arch Intern Med. 1992;152:1767-1772)



Author Affiliations



From the Departments of Medicine (Dr Myers) and Clinical Epidemiology (Dr Basinski), Sunnybrook Health Science Centre and Departments of Medicine (Dr Myers) and Family and Community Medicine (Dr Basinski), University of Toronto, Ontario.


Footnotes



Accepted for publication March 20, 1992.

Reprint requests to the Division of Cardiology, Sunnybrook Health Science Centre, 2075 Bayview Ave, Toronto, Ontario, Canada M4N 3M5 (Dr Myers).



Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Delicious Delicious   Add to Digg Digg   Add to Facebook Facebook   Add to Reddit Reddit   Add to Technorati Technorati   Add to Twitter Twitter     What's this?

THIS ARTICLE HAS BEEN CITED BY OTHER ARTICLES

Coffee Consumption and Incidence of Heart Failure in Women
Levitan et al.
Circ Heart Fail 2011;4:414-418.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Coffee Consumption and Coronary Calcification: The Rotterdam Coronary Calcification Study
van Woudenbergh et al.
Arterioscler. Thromb. Vasc. Bio. 2008;28:1018-1023.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Coffee Consumption and Risk of Cardiovascular Events After Acute Myocardial Infarction: Results From the GISSI (Gruppo Italiano per lo Studio della Sopravvivenza nell'Infarto miocardico)-Prevenzione Trial
Silletta et al.
Circulation 2007;116:2944-2951.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Coffee Consumption and Risk of Myocardial Infarction among Older Swedish Women
Rosner et al.
Am J Epidemiol 2007;165:288-293.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Coffee Consumption and Coronary Heart Disease in Men and Women: A Prospective Cohort Study
Lopez-Garcia et al.
Circulation 2006;113:2045-2053.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Coffee, CYP1A2 Genotype, and Risk of Myocardial Infarction
Cornelis et al.
JAMA 2006;295:1135-1141.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Coffee Drinking Is Dose-Dependently Related to the Risk of Acute Coronary Events in Middle-Aged Men
Happonen et al.
J. Nutr. 2004;134:2381-2386.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Effect of Caffeine on Blood Pressure Beyond the Laboratory
Myers
Hypertension 2004;43:724-725.
FULL TEXT  

Misclassification of Exposure: Coffee as a Surrogate for Caffeine Intake
Brown et al.
Am J Epidemiol 2001;153:815-820.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Actions of Caffeine in the Brain with Special Reference to Factors That Contribute to Its Widespread Use
Fredholm et al.
Pharmacol. Rev. 1999;51:83-133.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Coffee Consumption and Coronary Heart Disease in Women: A Ten-Year Follow-up
Willett et al.
JAMA 1996;275:458-462.
ABSTRACT  

The Relationship of Coffee Consumption to Various Self-Reported Cardiovascular Events in Middle-Aged Norwegian Men and Women
Stensvold and Tverdal
Scand J Public Health 1995;23:103-109.
ABSTRACT  

Coffee and Coronary Heart Disease
Klatsky et al.
Arch Intern Med 1993;153:902-902.
ABSTRACT  

Coffee and Coronary Heart Disease-Reply
Basinski and Myers
Arch Intern Med 1993;153:902-902.
ABSTRACT  





HOME | CURRENT ISSUE | PAST ISSUES | TOPIC COLLECTIONS | CME | PHYSICIAN JOBS | SUBMIT | SUBSCRIBE | HELP
CONDITIONS OF USE | PRIVACY POLICY | CONTACT US | SITE MAP
 
© 1992 American Medical Association. All Rights Reserved.