You are seeing this message because your Web browser does not support basic Web standards. Find out more about why this message is appearing and what you can do to make your experience on this site better.


ABOUT ARCHIVES
Advanced Search

Welcome   | My Account | E-mail Alerts | Access Rights | Sign In


  Vol. 163 No. 12, June 23, 2003 TABLE OF CONTENTS
  Archives
  •  Online Features
  Original Investigation
 This Article
 •Full text
 •PDF
 •Send to a friend
 • Save in My Folder
 •Save to citation manager
 •Permissions
 Citing Articles
 •Citation map
 •Citing articles on HighWire
 •Citing articles on Web of Science (31)
 •Contact me when this article is cited
 Related Content
 •Similar articles in this journal
 Topic Collections
 •Lipids and Lipid Disorders
 •Randomized Controlled Trial
 •Alert me on articles by topic
 Social Bookmarking
  Add to CiteULike Add to Connotea Add to Del.icio.us Add to Digg Add to Reddit Add to Technorati Add to Twitter What's this?

Cholesterol-Lowering Effect of a Theaflavin-Enriched Green Tea Extract

A Randomized Controlled Trial

David J. Maron, MD; Guo Ping Lu, MD; Nai Sheng Cai, MD; Zong Gui Wu, MD; Yue Hua Li, MD; Hui Chen, MD; Jian Qiu Zhu, MD; Xue Juan Jin, MS; Bert C. Wouters, MA; Jian Zhao, PhD

Arch Intern Med. 2003;163:1448-1453.

Background  Tea consumption has been associated with decreased cardiovascular risk, but potential mechanisms of benefit are ill-defined. While epidemiologic studies suggest that drinking multiple cups of tea per day lowers low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C), previous trials of tea drinking and administration of green tea extract have failed to show any impact on lipids and lipoproteins in humans. Our objective was to study the impact of a theaflavin-enriched green tea extract on the lipids and lipoproteins of subjects with mild to moderate hypercholesterolemia.

Methods  Double-blind, randomized, placebo-controlled, parallel-group trial set in outpatient clinics in 6 urban hospitals in China. A total of 240 men and women 18 years or older on a low-fat diet with mild to moderate hypercholesterolemia were randomly assigned to receive a daily capsule containing theaflavin-enriched green tea extract (375 mg) or placebo for 12 weeks. Main outcome measures were mean percentage changes in total cholesterol, LDL-C, high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C), and triglyceride levels compared with baseline.

Results  After 12 weeks, the mean ± SEM changes from baseline in total cholesterol, LDL-C, HDL-C, and triglyceride levels were -11.3% ± 0.9% (P = .01), -16.4% ± 1.1% (P = .01), 2.3% ± 2.1% (P = .27), and 2.6% ± 3.5% (P = .47), respectively, in the tea extract group. The mean levels of total cholesterol, LDL-C, HDL-C, and triglycerides did not change significantly in the placebo group. No significant adverse events were observed.

Conclusion  The theaflavin-enriched green tea extract we studied is an effective adjunct to a low-saturated-fat diet to reduce LDL-C in hypercholesterolemic adults and is well tolerated.


From the Division of Cardiovascular Medicine, Vanderbilt University Medical Center, Nashville, Tenn (Dr Maron); Rui Jin Hospital, Shanghai, China (Dr Lu); Zhong Shan Hospital, Shanghai (Dr Cai and Ms Jin); Chang Zheng Hospital, Shanghai (Dr Wu); Xin Hua Hospital, Shanghai (Dr Li); Heart and Lung Hospital, Shanghai (Dr Chen); First Hospital, Wuxi, China (Dr Zhu); Nashai Biotech LLC, Nashville (Mr Wouters and Dr Zhao). Dr Maron is a consultant to Nashai Biotech, LLC. Mr Wouters was a Vice President of Nashai Biotech, LLC, when this study was conducted. Dr Zhao is the Chief Science Officer of Nashai Biotech, LLC. Drs Lu and Ms Jin received grants from Kebao Biotechnology Co, Ltd, Shanghai.



Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us   Add to Digg Digg   Add to Reddit Reddit   Add to Technorati Technorati   Add to Twitter Twitter     What's this?

THIS ARTICLE HAS BEEN CITED BY OTHER ARTICLES

Parkinson's Disease and Tea: A Quantitative Review
Barranco Quintana et al.
J. Am. Coll. Nutr. 2009;28:1-6.
ABSTRACT | FULL TEXT  

The Relation between Green Tea Consumption and Cardiovascular Disease as Evidenced by Epidemiological Studies
Kuriyama
J. Nutr. 2008;138:1548S-1553S.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Tea Consumption Is Inversely Associated With Carotid Plaques in Women
Debette et al.
Arterioscler. Thromb. Vasc. Bio. 2008;28:353-359.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Theaflavins attenuate hepatic lipid accumulation through activating AMPK in human HepG2 cells
Lin et al.
J. Lipid Res. 2007;48:2334-2343.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Concentrated red grape juice exerts antioxidant, hypolipidemic, and antiinflammatory effects in both hemodialysis patients and healthy subjects
Castilla et al.
Am. J. Clin. Nutr. 2006;84:252-262.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Green Tea Polyphenols Modulate Insulin Secretion by Inhibiting Glutamate Dehydrogenase
Li et al.
J. Biol. Chem. 2006;281:10214-10221.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Other articles noted: 25 Jul 03 to 7 Nov 03
Evid. Based Nurs. 2004;7:e1-1.
FULL TEXT  

Do Tea Extracts Lower Cholesterol?
Journal Watch Cardiology 2003;2003:4-4.
FULL TEXT  

Can Tea Extracts Lower Cholesterol?
JWatch General 2003;2003:2-2.
FULL TEXT  





HOME | CURRENT ISSUE | PAST ISSUES | TOPIC COLLECTIONS | CME | SUBMIT | SUBSCRIBE | HELP
CONDITIONS OF USE | PRIVACY POLICY | CONTACT US | SITE MAP
 
© 2003 American Medical Association. All Rights Reserved.