You are seeing this message because your Web browser does not support basic Web standards. Find out more about why this message is appearing and what you can do to make your experience on this site better.


ABOUT ARCHIVES
Advanced Search

Welcome   | My Account | E-mail Alerts | Access Rights | Sign In


  Vol. 166 No. 22, Dec 11/25, 2006 TABLE OF CONTENTS
  Archives
  •  Online Features
  Review Article
 This Article
 •Full text
 •PDF
 •Send to a friend
 • Save in My Folder
 •Save to citation manager
 •Permissions
 Citing Articles
 •Citation map
 •Citing articles on HighWire
 •Citing articles on ISI (41)
 •Contact me when this article is cited
 Related Content
 •Similar articles in this journal
 Topic Collections
 •Men's Health
 •Evidence-Based Medicine
 •Women's Health
 •Women's Health, Other
 •Review
 •Alert me on articles by topic
 Social Bookmarking
  Add to CiteULike Add to Connotea Add to Del.icio.us Add to Digg Add to Reddit Add to Technorati
What's this?

Alcohol Dosing and Total Mortality in Men and Women

An Updated Meta-analysis of 34 Prospective Studies

Augusto Di Castelnuovo, ScD; Simona Costanzo, ScD; Vincenzo Bagnardi, ScD; Maria Benedetta Donati, MD, PhD; Licia Iacoviello, MD, PhD; Giovanni de Gaetano, MD, PhD

Arch Intern Med. 2006;166:2437-2445.

Background  Moderate consumption of alcohol is inversely related with coronary disease, but its association with mortality is controversial. We performed a meta-analysis of prospective studies on alcohol dosing and total mortality.

Methods  We searched PubMed for articles available until December 2005, supplemented by references from the selected articles. Thirty-four studies on men and women, for a total of 1 015 835 subjects and 94 533 deaths, were selected. Data were pooled with a weighed regression analysis of fractional polynomials.

Results  A J-shaped relationship between alcohol and total mortality was confirmed in adjusted studies, in both men and women. Consumption of alcohol, up to 4 drinks per day in men and 2 drinks per day in women, was inversely associated with total mortality, maximum protection being 18% in women (99% confidence interval, 13%-22%) and 17% in men (99% confidence interval, 15%-19%). Higher doses of alcohol were associated with increased mortality. The inverse association in women disappeared at doses lower than in men. When adjusted and unadjusted data were compared, the maximum protection was only reduced from 19% to 16%. The degree of association in men was lower in the United States than in Europe.

Conclusions  Low levels of alcohol intake (1-2 drinks per day for women and 2-4 drinks per day for men) are inversely associated with total mortality in both men and women. Our findings, while confirming the hazards of excess drinking, indicate potential windows of alcohol intake that may confer a net beneficial effect of moderate drinking, at least in terms of survival.


Author Affiliations: Laboratory of Genetic and Environmental Epidemiology, "John Paul II" Center for High Technology Research and Education in Biomedical Sciences, Catholic University, Campobasso (Drs Di Castelnuovo, Costanzo, Donati, Iacoviello, and de Gaetano), and Department of Statistics, University of Milan-Bicocca, Milan (Dr Bagnardi), Italy.



Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us   Add to Digg Digg   Add to Reddit Reddit   Add to Technorati Technorati     What's this?

THIS ARTICLE HAS BEEN CITED BY OTHER ARTICLES

Anatomy of health effects of Mediterranean diet: Greek EPIC prospective cohort study
Trichopoulou et al.
BMJ 2009;338:b2337-b2337.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Effect of Drinking on Adiponectin in Healthy Men and Women: A randomized intervention study of water, ethanol, red wine, and beer with or without alcohol
Imhof et al.
Diabetes Care 2009;32:1101-1103.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Review: Should ethanol be scheduled as a drug of high risk to public health?
Sellman et al.
J Psychopharmacol 2009;23:94-100.
ABSTRACT  

Alcohol consumption and n-3 polyunsaturated fatty acids in healthy men and women from 3 European populations
di Giuseppe et al.
Am. J. Clin. Nutr. 2009;89:354-362.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Ethanol for cardiac ischemia: the role of protein kinase c
Churchill et al.
Ther Adv Cardiovasc Dis 2008;2:469-483.
ABSTRACT  

Association of Alcohol Consumption With Brain Volume in the Framingham Study
Paul et al.
Arch Neurol 2008;65:1363-1367.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Combined impact of lifestyle factors on mortality: prospective cohort study in US women
Dam et al.
BMJ 2008;337:a1440-a1440.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Ethanol stimulates endothelial cell angiogenic activity via a Notch- and angiopoietin-1-dependent pathway
Morrow et al.
Cardiovasc Res 2008;79:313-321.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Does drinking pattern modify the effect of alcohol on the risk of coronary heart disease? Evidence from a meta-analysis
Bagnardi et al.
J. Epidemiol. Community Health 2008;62:615-619.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Red wine, chocolate and vascular health: developing the evidence base
Corder
Heart 2008;94:821-823.
FULL TEXT  

Serum testosterone but not leptin predicts mortality in elderly men
Lehtonen et al.
Age Ageing 2008;37:461-464.
FULL TEXT  

Childhood and Current Determinants of Heavy Drinking in Early Adulthood
Kestila et al.
Alcohol Alcohol 2008;43:460-469.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Alcohol Consumption, Abstaining, Health Utility, and Quality of Life - A General Population Survey in Finland
Saarni et al.
Alcohol Alcohol 2008;0:agn003v1-agn003.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Is moderate drinking as effective as cholesterol lowering in reducing mortality in high-risk coronary patients?
de Lorgeril et al.
Eur Heart J 2008;29:4-6.
FULL TEXT  

Down-regulation of adhesion molecules and other inflammatory biomarkers after moderate wine consumption in healthy women: a randomized trial
Sacanella et al.
Am. J. Clin. Nutr. 2007;86:1463-1469.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Alcohol and Cardiovascular Health: The Razor-Sharp Double-Edged Sword
O'Keefe et al.
J Am Coll Cardiol 2007;50:1009-1014.
ABSTRACT | FULL TEXT  

To Drink or Not to Drink? That Is the Question
Kloner and Rezkalla
Circulation 2007;116:1306-1317.
ABSTRACT | FULL TEXT  

The red wine hypothesis: from concepts to protective signalling molecules
Opie and Lecour
Eur Heart J 2007;28:1683-1693.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Does Alcohol Prevent Mortality or Does It Just Prevent Coronary Heart Disease?--Reply
Mukamal et al.
Arch Intern Med 2007;167:970-970.
FULL TEXT  

ADDITIONAL ARTICLES ABSTRACTED IN ACP JOURNAL CLUB
Evid. Based Med. 2007;12:62-62.
FULL TEXT  





HOME | CURRENT ISSUE | PAST ISSUES | TOPIC COLLECTIONS | CME | SUBMIT | SUBSCRIBE | HELP
CONDITIONS OF USE | PRIVACY POLICY | CONTACT US | SITE MAP
 
© 2006 American Medical Association. All Rights Reserved.