You are seeing this message because your Web browser does not support basic Web standards. Find out more about why this message is appearing and what you can do to make your experience on this site better.


ABOUT ARCHIVES
Advanced Search

Welcome   | My Account | E-mail Alerts | Access Rights | Sign In


  Vol. 167 No. 9, May 14, 2007 TABLE OF CONTENTS
  Archives
  •  Online Features
  Original Investigation
 This Article
 •Full text
 •PDF
 •Send to a friend
 • Save in My Folder
 •Save to citation manager
 •Permissions
 Citing Articles
 •Citation map
 •Citing articles on HighWire
 •Citing articles on ISI (6)
 •Contact me when this article is cited
 Related Content
 •Similar articles in this journal
 Topic Collections
 •Diabetes Mellitus
 •Evidence-Based Medicine
 •Diet
 •Alert me on articles by topic

Fiber and Magnesium Intake and Incidence of Type 2 Diabetes

A Prospective Study and Meta-analysis

Matthias B. Schulze, DrPH; Mandy Schulz, DrPH; Christin Heidemann, DrPH; Anja Schienkiewitz, MPH; Kurt Hoffmann, PhD; Heiner Boeing, PhD

Arch Intern Med. 2007;167(9):956-965.

Background  Prospective studies on fiber and magnesium intake and risk of type 2 diabetes mellitus were inconsistent. We examined associations between fiber and magnesium intake and risk of type 2 diabetes and summarized existing prospective studies by meta-analysis.

Methods  We conducted a prospective cohort study of 9702 men and 15 365 women aged 35 to 65 years who were observed for incident diabetes from 1994 to 2005. Dietary intake of fiber and magnesium were measured with a validated food-frequency questionnaire. We estimated the relative risk (RR) by means of Cox proportional hazards analysis. We searched PubMed through May 2006 for prospective cohort studies of fiber and magnesium intake and risk of type 2 diabetes. We identified 9 cohort studies of fiber and 8 studies of magnesium intake and calculated summary RRs by means of a random-effects model.

Results  During 176 117 person-years of follow-up, we observed 844 incident cases of type 2 diabetes in the European Prospective Investigation Into Cancer and Nutrition–Potsdam. Higher cereal fiber intake was inversely associated with diabetes risk (RR for extreme quintiles, 0.72 [95% confidence interval [CI], 0.56-0.93]), while fruit fiber (0.89 [95% CI, 0.70-1.13]) and vegetable fiber (0.93 [95% CI, 0.74-1.17]) were not significantly associated. Meta-analyses showed a reduced diabetes risk with higher cereal fiber intake (RR for extreme categories, 0.67 [95% CI, 0.62-0.72]), but no significant associations for fruit (0.96 [95% CI, 0.88-1.04]) and vegetable fiber (1.04 [95% CI, 0.94-1.15]). Magnesium intake was not related to diabetes risk in the European Prospective Investigation Into Cancer and Nutrition–Potsdam (RR for extreme quintiles, 0.99 [95% CI, 0.78-1.26]); however, meta-analysis showed a significant inverse association (RR for extreme categories, 0.77 [95% CI, 0.72-0.84]).

Conclusion  Higher cereal fiber and magnesium intakes may decrease diabetes risk.


Author Affiliations: Department of Epidemiology, German Institute of Human Nutrition Potsdam-Rehbruecke, Nuthetal.



THIS ARTICLE HAS BEEN CITED BY OTHER ARTICLES

Adherence to Mediterranean diet and risk of developing diabetes: prospective cohort study
Martinez-Gonzalez et al.
BMJ 2008;336:1348-1351.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Lifestyle and Risk of Cardiovascular Disease and Type 2 Diabetes in Women: A Review of the Epidemiologic Evidence
Bassuk and Manson
AMERICAN JOURNAL OF LIFESTYLE MEDICINE 2008;2:191-213.
ABSTRACT  

Metabolic Effects of Dietary Fiber Consumption and Prevention of Diabetes
Weickert and Pfeiffer
J. Nutr. 2008;138:439-442.
ABSTRACT | FULL TEXT  

Pischon et al. Respond to "Variable Selection versus Shrinkage in Control of Confounders"
Pischon et al.
Am J Epidemiol 2008;167:530-531.
FULL TEXT  





HOME | CURRENT ISSUE | PAST ISSUES | TOPIC COLLECTIONS | CME | SUBMIT | SUBSCRIBE | HELP
CONDITIONS OF USE | PRIVACY POLICY | CONTACT US | SITE MAP
 
© 2007 American Medical Association. All Rights Reserved.