 |
 |

Red Meat Intake and Risk of Breast Cancer Among Premenopausal Women
Eunyoung Cho, ScD;
Wendy Y. Chen, MD, MPH;
David J. Hunter, MB, BS, ScD;
Meir J. Stampfer, MD, DrPH;
Graham A. Colditz, MD, DrPH;
Susan E. Hankinson, ScD;
Walter C. Willett, MD, DrPH
Arch Intern Med. 2006;166:2253-2259.
Background The association between red meat intake and breast cancer is unclear, but most studies have assessed diet in midlife or later. Although breast tumors differ clinically and biologically by hormone receptor status, few epidemiologic studies of diet have made this distinction.
Methods Red meat intake and breast cancer risk were assessed among premenopausal women aged 26 to 46 years in the Nurses' Health Study II. Red meat intake was assessed with a food frequency questionnaire administered in 1991, 1995, and 1999, with respondents followed up through 2003. Breast cancers were self-reported and confirmed by review of pathologic reports.
Results During 12 years of follow-up of 90 659 premenopausal women, we documented 1021 cases of invasive breast carcinoma. Greater red meat intake was strongly related to elevated risk of breast cancers that were estrogen and progesterone receptor positive (ER+/PR+; n = 512) but not to those that were estrogen and progesterone receptor negative (ER/PR; n = 167). Compared with those eating 3 or fewer servings per week of red meat, the multivariate relative risks (95% confidence intervals) for ER+/PR+ breast cancer with increasing servings of red meat intake were 1.14 (0.90-1.45) for more than 3 to 5 or fewer servings per week, 1.42 (1.06-1.90) for more than 5 per week to 1 or fewer servings per day, 1.20 (0.89-1.63) for more than 1 to 1.5 or fewer servings per day, and 1.97 (1.35-2.88) for more than 1.5 servings per day (test for trend, P = .001). The corresponding relative risks for ER/PR breast cancer were 1.34 (0.89-2.00), 1.21 (0.73-2.00), 0.69 (0.39-1.23), and 0.89 (0.43-1.84) (test for trend, P = .28). Higher intakes of several individual red meat items were also strongly related to elevated risk of ER+/PR+ breast cancer.
Conclusion Higher red meat intake may be a risk factor for ER+/PR+ breast cancer among premenopausal women.
Author Affiliations: Channing Laboratory, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School (Drs Cho, Chen, Hunter, Stampfer, Colditz, Hankinson, and Willett); Departments of Nutrition (Drs Hunter, Stampfer, and Willett) and Epidemiology (Drs Hunter, Stampfer, Colditz, and Willett), Harvard School of Public Health; and Department of Medical Oncology, Dana-Farber Cancer Institute (Dr Chen), and Harvard Center for Cancer Prevention (Drs Hunter and Colditz), Boston, Mass.
THIS ARTICLE HAS BEEN CITED BY OTHER ARTICLES
Nutrients Involved in One-Carbon Metabolism and Risk of Breast Cancer among Premenopausal Women
Cho et al.
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev. 2007;16:2787-2790.
ABSTRACT
| FULL TEXT
The Cooked Meat Derived Genotoxic Carcinogen 2-Amino-3-Methylimidazo[4,5-b]Pyridine Has Potent Hormone-Like Activity: Mechanistic Support for a Role in Breast Cancer
Lauber and Gooderham
Cancer Res. 2007;67:9597-9602.
ABSTRACT
| FULL TEXT
Dietary Iron and Heme Iron Intake and Risk of Breast Cancer: A Prospective Cohort Study
Kabat et al.
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev. 2007;16:1306-1308.
ABSTRACT
| FULL TEXT
Semen quality of fertile US males in relation to their mothers' beef consumption during pregnancy
Swan et al.
Hum Reprod 2007;22:1497-1502.
ABSTRACT
| FULL TEXT
Could hormone residues be involved?
vom Saal
Hum Reprod 2007;22:1503-1505.
FULL TEXT
Food for Thought: The Red Meat-Breast Cancer Link
JWatch Women's Health 2007;2007:2-2.
FULL TEXT
|